Inleiding

In de opleiding netwereconomie moet je in het 2e jaar een adviesrapport maken voor je eigen project en een extern bedrijf. Maar wat is een adviesrapport precies?

Het is een rapport waar je uitleg geeft hoe je een digitale markering campagne kan starten aan de hand van Google adwords, Google analytics & Keywords. Natuurlijk begin je daar niet zomaar aan, je moet eerst de juiste kennis zien te verwerven zodat je het vervolgens kan gaan implementeren in dat rapport. Maar hoe hebben we die kennis verwerft?

We hebben deze kennis opgedaan bij Google zelf. Google heeft je de mogelijkheid om jezelf bij te scholen aan de hand van online lessen.( Digital garage & Skillshop ). Als je deze lessen volledig hebt gevolgd en slaagt bij de test krijg je een certificaat die je op linked inn kan zetten.

Wat geleerd?

Wat ik persoonlijk interessant vond was het leren van de “see, think, do, care” methode waar je bij je adverteties gaat rekening houden met “costumer journey” ofwel het stadia waar je klant zich momenteel in bevindt. Zo zitten de stadia in elkaar.

See: de persoon komt voor het eerst in contact met jouw bedrijf.

Think: de persoon heeft een bepaalde behoefte en gaat met actief opzoek naar een oplossing vergelijkbaar met jouw oplossingen of producten.

Do: de persoon twijfelt om het product of dienst aan te kopen.

Care: de fase na de aankoop waarin je zorgt dat de klant zo lang mogelijk bij je blijft.

Vervolgens kan je de advertenties die je maakt in Adwords rekeninghoudende met de STDC methode linken aan Google Analytics. Dit zorgt ervoor dat je, je volledige site kunt tracken en zien wie waar voor hoelang zit. Maar als je, je advertenties eraan koppelt kan je heel rap je “conversion” te weten komen ( de hoeveelheid mensen die op je ad klikken en iets doen of kopen op je site)  en aan de hand van die gegevens kan je deze advertenties optimaliseren. Zo kan je voor een laag budget je omzet gaan boosten.

Conclusie

Als je goed overweg kan met deze 2 elementen kan je bakken geld & tijd uitsparen met dure marketing campagnes. Maar als je het slecht gebruikt zal het veel geld kosten en weinig resultaat hebben. Zo kan je op een dag je hele maandbudget erdoor jagen doordat je keywords te algemeen zijn en niet geografisch of doelgroep gericht ingesteld zijn. Maar als je een iets beter Keyword neemt waarop je een extra focus gaat leggen op een streek en een doelgroep, dan kan je heel gericht gaan werken en veel geld besparen.

Categorieën: Blog posts

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *