The Golden Circle van Simon Sinek, we hebben er de dag van vandaag waarschijnlijk allemaal wel al eens van gehoord.

Als dit niet het geval is heb je hieronder een filmpje.

Maar waarom? Waarom zou ik starten met waarom en waarom is dit zo belangrijk? In dit artikel zal ik het in geuren en kleuren uitleggen.

Zoals je in het filmpje hierboven al gezien hebt telt “geld verdienen” al zeker niet in de waarom, maar als je het wat langer hebt volgehouden heb je het verhaal van Apple ook gehoord, en volgens mij spreekt dat al boekdelen.

“Mensen kopen niet wat je doet, ze kopen iets waarom je het doet” (Een gouden tip)

Maar waarom is dat zo? Mensen gaan graag mee in verhalen en horen graag bij een bepaalde groep, dus als je je waarom op punt hebt en een goed verhaal kan vertellen over je product, dan zullen er veel meer mensen geneigd zijn te kopen bij jouw dan bij je concurrent. Gewoon omdat ze erbij willen horen en ze mee geloven in je verhaal.

Het mooiste voorbeeld hiervan is Marthen Luther King met zijn befaamde “I have a dream”, het was onderandere door zijn duidelijk verhaal en zijn waarom, waarom de mensen er in geloofden en hen steunden. Hier heb je een filmpje van zijn speech zo dat je begrijpt wat ik bedoel.

Maar waarom moet je nu eigenlijk starten met waarom? Omdat je een doel nodig hebt, daarom. Je moet iets hebben om naar te streven, zodat mensen zich kunnen aansluiten bij je waarom, zodat je samen naar een evolutief doel kan streven. Hier heb je er nog een inspirerende video over, dit zal het wel duidelijk maken. En als je hier verder in geïnteresseerd bent kan ik je het boek “Start With Why” van Simon Sinek zeker aanraden.

Zelf heb ik deze theorie ook al toegepast in verschillende gesprekken, maar vooral op presentaties. Ik kan alvast concluderen dat het zeker werkt! mensen weten onmiddellijk wat je drijfsfeer is en waarom je interessant bent op de markt. Het is zeker ook heel handig om je verhaal duidelijk over te brengen, eenmaal de mensen je waarom weten, vloeien er veel makkelijker vragen en is het doel ineens ook duidelijk. Dus mijn raad is niet langer wachten en starten met de WAAROM van je bedrijf, activiteit, verhaal of misschien zelfs het leven.

Categorieën: Blog posts

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *