Netwerkeconomie is eigenlijk 1 groot testproject waar ze jongeren willen opleiden aan de hand van permanente evaluatie en veel projectwerk. Zo proberen de docenten je klaar te stomen voor het dagelijkse werkleven. Dus er zijn inderdaad geen examens maar wel een constante druk waar je je moet bewijzen. In deze opleiding gaan ze uit van het standpunt “Al doende leert men” Maar waarom is dit zo uniek & werkt dit wel?

In dit artikel leg ik het je uit aan de hand van verschillende filmpjes en eigen ervaringen.

Hieronder al een eerste filmpje over het standpunt dat examens niet je competenties meten maar alleen je geheugen.

Uit persoonlijke ervaringen sluit ik me volledig aan bij het standpunt dat examens alleen maar je geheugen meten. Ik  heb namelijk gewerkt met beide systemen en vind het veel motiverender om nieuwe aspecten bij te leren aan de hand van projecten waar je gewoon moet leren wat nodig is om je project af te werken. Dan leer je het niet volledig van buiten, maar dan zie je onmiddellijk waarom je het nodig hebt, hoe belangrijk het is en onthoud je het gewoon veel beter door het feit dat je het effectief gebruikt.

Nog een groot voordeel van netwerkeconomie is dat je het voor een stuk zelf kan indelen aan de hand van je ruggengraat project. Dit is een project naar keuze waar je andere vakken in de mate van het mogelijke kan op aansluiten. Dit maakt het ongelooflijk interessant omdat je je eigen ideeën en competenties verder kan uitspitten. Dit wil zeggen dat je niet moet wachten tot je afgestudeerd bent om je dromen waar te maken. Je kan het gewoon doen tijdens het studeren en in plaats van je te overladen met dozen theorie waar je de helft niet van zult gebruiken, leren ze je hier HOE je alles moet doen. De nodige theorie hiervoor leer je voor een groot deel zelf.

Zo hebben we bijvoorbeeld in plaats van wiskunde, logisch & kritisch denken. Je leert hoe je moet denken en hoe je een nieuwe mindset creëert in plaats van bepaalde formules die voor iedereen toegankelijk staan op het internet. Zeker in een periode van een mindset shift in de maatschappij is dit interessant.

Hieronder 2 video’s over het probleem en een mogelijke oplossing.

Ik ben er alleszins een grote fan van, ik heb al veel meer geleerd in het 1e jaar netwerkeconomie dan de 6jaar middelbaar samen. Niet alleen over bepaalde theorie maar vooral hoe je dingen moet doen en bepaalde levenslessen, die voor mij van een veel grotere waarde zijn dan wiskundige formules en lijsten vocabulaire.

Je moet wel open staan voor het systeem en vooral heel ondernemend zijn om jezelf voor een stuk op te leiden en constant bezig te blijven. Uiteindelijk denk ik dat het zeker een goed systeem is en het in de toekomst nog veel zal gebruikt worden. 

Zeker als ze de richtingen zouden opdelen per vakdomein, maar dat is voor een andere keer.

Categorieën: Blog posts

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *