Data VS Privacy

De toekomst ziet er veel belovend uit, althans je niet te veel gelet bent op je online privacy. Er duikt een duidelijke trend op waar grote technologie bedrijven zoals Facebook en Google meer en meer van ons weten waardoor ze beter en persoonlijker kunnen adverteren en hun diensten kunnen aanbieden. Maar wat willen we in de toekomst meer persoonlijke diensten of meer privacy? 

Als ik kijk naar generatie Z en de aankomende generaties die in 2040 de wereld leiden, ben ik ervan overtuigd dat minder mensen zullen wakker liggen van hun privacy en zullen genieten van de gepersonaliseerde diensten. 

Waarom is dit een trend in de toekomst (2040)

De jonge generaties van nu zijn opgegroeid met de digitalisering en kregen de data lepel als kind in de mond. Dus eenmaal deze generaties aan de “top” staan zal de trend (gepersonaliseerde diensten) zich nog veel sterker ontwikkelen. Zeker omdat deze generaties niet zo inzitten met hun privacy want zij weten al heel goed wat je online deelt en wat niet. Voor hen is het ook makkelijker het onderscheid te maken tussen een bedrijf die veel van je weet en een persoon die veel van je weet. De bedrijven zijn niet geïnteresseerd in onze privé gegevens, ze zijn alleen geïnteresseerd in het verwerken ervan tot een winstgevende persoonlijke diesverlening. 

Deze generaties zijn ook voornamelijk uit op “gemak”, wie wil er nu geen gepersonaliseerde dienst zoals een persoonlijke digitale assistent die je met alles help in ruil dat ze alles van je weet. Daarom zullen we in 2040 of vroeger niet meer spreken van een GDPR maar van de trend gepersonaliseerde diensten. 

Hoe sta ik er zelf tegenover?

Ik durf me zeker aansluiten met de aanname die ik hierboven heb geschreven, ik zou persoonlijke diensten verkiezen boven mijn digitale privacy. Hiernaast heb je de trailer van de film “her”, in deze film wordt het concept geen privacy maar wel een gepersonaliseerde digitale assistent heel vergaand getoond. Dit is heel extreem natuurlijk, maar wie zou er nu niet zo een assistent willen? Zo worden routine werken zoals mail en andere taken weggenomen door iemand die je even goed kent als jezelf en kan jij zelf genieten van de dingen die echt belangrijk zijn. Dus ik sta hier zeker voor open. 

Bronnen

Boyd, C. (2019, juni 13). Retailers Are Showing Us the Future of ‘Personalisation’. Medium. https://medium.com/swlh/retailers-are-showing-us-the-future-of-personalisation-56c1d53244eb
    
Susan Moore. (z.d.). How to Balance Personalization With Data Privacy. Geraadpleegd 29 februari 2020, van //www.gartner.com/smarterwithgartner/how-to-balance-personalization-with-data-privacy/
    
Her Official Trailer #1 (2013)—Joaquin Phoenix, Scarlett Johansson Movie HD. (z.d.). Geraadpleegd 29 februari 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=dJTU48_yghs
   
    

Categorieën: Trendanalyse

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *