Wat is het verschil tussen een store en een experience store

Een gewone winkel zoals Colruyt is een winkel zoals we hem allemaal kennen doorheen de laatste decennia. Maar nu komt er een nieuw soort winkel de hoek omkijken, namelijk een de experience store. Hier draait het niet rond de producten die je kan kopen in de winkel maar de ervaring dat je er beleeft met die producten en het merk dat je eventueel zou kopen.

Hiernaast heb je een video van Alibaba die de toekomst van de retail (New retail) uitlegt.

Waarom is dit een trend voor de komende jaren

Zoals je waarschijnlijk net gezien hebt in de video hierboven is het vooral de digitalisering en de e-commerce die de oude winkels van vandaag de das omdoet. Maar ze zijn zeker niet helemaal dood, er is een bepaalde ervaring die je in deze winkels hebt die je niet online kan krijgen. Dus dat is het gene waar ze nu volledig moeten op inzetten, Experience Stores. Deze winkels draaien voornamelijk rond de ervaring die de klant er beleeft met het product om vervolgens hetzelfde product online te kunnen bestellen. Deze winkels zijn dus in plaats van saai en mainstream heel interactief en creatief. Hoe beter de ervaring hoe meer online sales!

Dat is juist de reden waarom er meer en meer winkels in de komende jaren zullen gaan omvormen naar experience stores. Een mooi voorbeeld van een klein ervarings-aspect in een mainstream winkel zijn de proevertjes in de Colruyt. het is een klein begin van een grote disruptie.

Eigen ervaringen

Hier in België kom je nog niet onmiddellijk veel dergelijke winkels tegen, maar ze zijn zeker op komst.

In New York (waar ik onlangs ben geweest) zie je dit fenomeen toch al heel wat vaker. Er zijn zelfs verschillende kleine pop-up winkelcentrums waar ze verschillende kleine winkeltjes in steken zodat mensen dan die produceten kunnen gaan bezichtigen, gebruiken en vooral zelf ervaren of het een goed product is. vervolgens wordt je ofwel doorverwezen naar hun website ofwel kan je het er ook nog zelf kopen.

De indrukwekkendste experience store die ik er heb gezien is die van Nike. Je komt binnen in een lab waar je kan zien hoe de schoenen gemaakt worden. Vervolgens heb je verschillende verdiepingen waar je verschillende belevenissen hebt, zo zijn er verschillende loopbanden en is er ook een basketbalveld.

Als je klikt op de afbeeldingen kan je een artikel lezen over deze experience store.

Bronnen

Georgie White. (2019, september 11). Why the in-store shopping experience is irreplaceable. Www.Retailcustomerexperience.Com. https://www.retailcustomerexperience.com/blogs/why-the-in-store-shopping-experience-is-irreplaceabl/
Green, D. (2018, november 15). Nike is opening a 68,000-square-foot flagship store of the future in New York City. Business Insider Nederland. https://www.businessinsider.com/nike-opens-new-flagship-store-new-york-2018-11
7 Case Studies That Prove Experiential Retail Is The Future | Storefront. (z.d.). Geraadpleegd 19 februari 2020, van https://www.thestorefront.com/mag/7-case-studies-prove-experiential-retail-future/
 Retail 2020 | 5 Technologies that will change the way you shop—YouTube. (z.d.). Geraadpleegd 19 februari 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=iRvaWHk3A8k
Alibaba. (z.d.). (206) Alibaba’s “New Retail” Explained—YouTube. Geraadpleegd 19 februari 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=336YkwayCD4

Categorieën: Trendanalyse

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *